اگر به آسمان علاقه دارید بخوانید
 
حسرت گذشته ها*** وجود آينده ها
دانلود نرم افزار- بروزترین و بزرگترین مرکز تفریح و سرگرمی-خواف
درباره وبلاگ


با عرض سلام..به وبلاگم خوش آمديد*** به رسم هميشه تنهاتون نذاشتم و با اينكه اين وب بدليل نقص در سرويس وبلاگ دهي لوكس بلاگ حذف شده بود دوباره از نو شروع كردم.... مطمئن باشيد حتما به نظرات خوبتون رسيدگي مي شه؛چرا كه قوت و اميد ما به نظرات سازنده شماست...
نويسندگان
پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, :: 12:10 ::  نويسنده : اويس باكفايت
نجوم آماتوری

بر طبق ساختار نوشته شده ، شاخه آماتوری انجمن نجوم بخشی از "انجمن نجوم ایران" است که بر مبنای اهداف تعیین شده در این ساختار عهده دار وظایف این انجمن در حوزه نجوم آماتوری کشور خواهد بود.  این شاخه تنها عضوی از یک سازمان علمی غیر دولتی ثبت شده در وزارت علوم است  و از نظر حقوقی کمیته ای از این انجمن به حساب می آید.

شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، که با هدف کلی بهبود و ارتقاء نجوم آماتوری تاسیس شده است، تاکنون با حمایت مستقیم انجمن توانسته است برخی از فعالیتها از قبیل: برپایی گردهمایی در سطح ملی، برگزاری کارگاه های آموزشی، اطلاع رسانی عمومی، ایجاد هماهنگی بین گروه های مختلف، کمک به ارتقاء سطح فعالیتهای گروه ها و افراد را انجام دهد.

در همین راستا شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران فراخوانی را جهت ثبت بانک اطلاعاتی از انجمن ها و گروههای نجومی کشور جهت شرکت در نشستی یک روزه با نمایندگانی از این گروهها اعلام نمود.انجمن نجوم تبیان با همکاری و هماهنگی های صورت گرفته و نیز ارسال فرم پرسشنامه و ارائه مستندات جهت شرکت در این نشست اعلام آمادگی نمود.پس از ثبت نام حدود 73 گروه و انجمن نجومی از سراسر کشور، روز جمعه 6 آبان ماه 1390 نشستی که از سوی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران تدارک دیده شده بود برگزار شد.در این نشست نمایندگانی از انجمن ها و گروههای نجومی سراسر کشور گرد هم آمده و بنده نیز به نمایندگی از انجمن نجوم موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در این نشست شرکت داشتم.در آغاز این همایش ،ابتدا گروهها جهت ثبت نام و همچنین ثبت درخواست جهت ارائه انتقادات، نظرات و پیشنهادات اقدام نموده و پس از آن، جلسه با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

در بخش اول نشست ، توضیحاتی پیرامون شاخه، ساختار، هیئت دبیران، انتصاب ها، تقویم سالانه، بودجه شاخه، مشارکت با گروه ها  و مواردی از این دست توسط هیات دبیران شاخه آماتوری مطرح شد و آقایان مطیعی ، پور حسینی،صفاریان پور، قمری نژاد هریک  مواردی را در این زمینه عنوان کردند.

پس از پذیرایی مختصر، بخش دوم جلسه به نقدها و نظرات نمایندگان گروهها که برای این منظور درخواست زمان كرده بودند اختصاص یافت. در این بخش که یکی از مهمترین بخشها نیز بود بیشتر به انتقاداتی از سوی نمایندگان گروهها نسبت به شاخه آماتوری پرداخته شد چرا که این نشست بعد از حدود 10 سال از آغاز فعالیت این مجموعه(شاخه آماتوری ) برگزار می شد و شاید بتوانیم بگوییم برای اولین بار چنین نشستی را با حضور نمایندگانی از طیف وسیع گروهها و انجمنهای نجومی شاهد بودیم . در این مدت اما، گروهها با مشکلات مالی و حمایتی فراوانی مواجه بوده و نیز سوالهایی بی جواب برای آنها به وجود آمده بود. اما در جلسه تقریبا در مورد همه چیز صحبت شد؛ از نحوه انتصاب ها و نیز ملاک انتخاب ها ، دغدغه های مالی، حمایتی، هماهنگی هایی که میتوانست صورت بگیرد اما انجام نشده بود،وجود مشکلاتی پیرامون برگزاری "روز نجوم" ، عدم وجود بانک اطلاعاتی از گروهها و انجمنها تا به حال ، عدم امکان تبلیغات و انعکاس فعالیتهای گروهها ، وجود اشکالات علمی (در رابطه با علم ستاره شناسی) در کتب درسی و به طور کل هر آنچه که تا به الان خواسته و دغدغه ی گروهها ی نجومی سراسر کشور بوده ، عنوان شد. البته در این بین انتظاراتی از گروهها نیز از سوی شاخه بیان شد. مسئولان شاخه آماتوری اما با شکیبایی تمام این انتقادات را پذیرا بوده و پاسخهایی نیز برای آنها ارائه نمودند که این خود به صمیمی بودن جو نشست کمک شایانی مینمود.این بخش از جلسه که کمی نیز طولانی شده بود برای اقامه ی نماز و صرف ناهار به اتمام رسید.

و اما بخش سوم که به منظور جمع بندی مطالب آغاز شد، به دلیل ناتمام ماندن برخی صحبتها در بخش قبلی مجددا به صحبتها ، انتقادات و پیشنهادات گروهها اختصاص پیدا کرد.چراکه بعد از این مدت، یک نشست 5 یا 6 ساعته برای مطرح شدن چنین موضوعاتی کافی نبود.اما با توجه به این که رویکرد این نشست ، رفع مشکلات گذشته و ایجاد امکانات بیشتر در آینده بود ، نمایندگان از ارائه انتقادات و مطرح کردن مسائل گذشته صرف نظر نموده و صرفا به بیان پیشنهادات پرداختند که در این بین پیشنهادات بسیار خوبی نیز مطرح شد.

پس از طرح نقطه نظرات شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران و نیز نظرات و پیشنهادات و انتقادات نمایندگان گروههای نجومی در این نشست ، مواردی به عنوان "نتایج حاصل از این نشست یك روزه" مورد توافق حضار قرار گرفت كه شاخه آماتوری و گروههای نجومی به عنوان برنامه ای برای یك سال آتی آنها را مد نظر قرار خواهند داد. که از آنها میتوان به: ایجاد اشتیاق در گروههای نجومی برای عضویت در شاخه ، یاری رساندن به گروهها برای كسب اعتبار و منابع مادی ، درج لینك گروههای نجوم آماتوری درفضایی مشخص در سایت شاخه ، جمع آوری ایرادات موجود در منابع آموزشی و كتب مدارس آموزش و پرورش ، برگزاری دوره ها و كارگاههای ویژه آموزش نجوم ، تلاش برای ثبت سالروز تولد ابوریحان بیرونی به عنوان روز ملی اخترشناس در تقویم رسمی كشور، تلاش برای شناسایی، ایجاد و یا انتخاب رصدگاههای استاندارد توسط گروههای نجومی با هدف اصلی تامین امنیت و حفظ سلامت شركت كنندگان در برنامه های رصدی و پیشنهادی که از سوی بنده به نمایندگی از انجمن نجوم تبیان مطرح شد ، ایجاد یك گاهنامه الكترونیكی جهت انعکاس  فعالیتهای گروههای نجومی و نجوم آماتوری کشور بود که با استقبال مسئولان مواجه گشت و در طرحهای مصوب قرار گرفت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها